Παρασκευή, 8 Απριλίου 2011

ΕΙΣΑΓΩΓΗ

«ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΕΙΝΑΙ Ο ΑΡΧΑΙΟΤΕΡΟΣ ΛΑΟΣ ΚΑΙ Ο ΜΟΝΟΣ, ΠΟΥ ΓΝΩΡΙΣΕ ΔΥΟ ΚΑΤΑΚΛΥΣΜΟΥΣ…».
Τα λόγια αυτά είπε στον Σόλωνα,ο ιερέας του ναού της Ίσιδος στην Σαϊδα, όταν ο πρώτος επισκέφτηκε την Αίγυπτο.
Οι Ελληνες, ονομασία που εμφανίζεται τουλάχιστον από τα αρχαϊκά χρόνια, ήταν εξαπλωμένοι σε μεγάλη εδαφική έκταση, και χωρισμένοι σε πολλά μικρά, ανεξάρτητα κράτη που άνηκαν όμως στο ίδιο έθνος, ενώ τα κοινά στοιχεία που τους χαρακτήριζαν, αποτελούσαν δεσμούς ενότητας που τους ξεχώριζαν από τους άλλους λαούς.
Η περιοχή που κατοικούνταν από Ελληνες, [Β’αποικισμός], εκτείνονταν από τα παράλια του Ευξεινου Πόντου, τον Βόσπορο,Προποντίδα ,Ελλήσποντο και Θράκη, ως τα παράλια της σημερινής Γαλλίας και Ισπανίας, Σικελία και Κάτω Ιταλία, και την περιοχή της Κυρηναϊκής [σημερινή Λιβύη] , ενώ τα παράλια της Μ.Ασίας κατοικούνταν από Έλληνες ήδη από τον Ά αποικισμό.
Ενα σημαντικό στοιχείο που μαρτυρούσε την ενότητά τους ,ήταν η κοινή γλώσσα, η οποία βέβαια χωρίζονταν σε διάφορες διαλέκτους, αλλά και η θρησκεία, που κατά τα αρχαϊκά χρόνια,είχε καθιερώσει σ’ όλη την έκταση του ελληνισμού ,τη λατρεία των θεών του Ολύμπου.
Θρησκευτικά κέντρα με πανελλήνιο χαρακτήρα, ήταν τα μαντεία. Εκεί κατέφθαναν Ελληνες απ’ όλα τα σημεία του ελληνικού κόσμου, για να συμβουλευτούν τους θεούς σχετικά με τα προβλήματά τους.
Γύρω απ’ τον ιερό χώρο του μαντείου, οργανώνονταν οι αμφικτιονίες *4. Ήταν κράτη, με μέλη αντιπροσώπους από τις ελληνικές πόλεις-κράτη, που φρόντιζαν και προστάτευαν το μαντείο, ενώ παράλληλα συνεδρίαζαν για τα μεταξύ τους προβλήματα.
Σημαντική αμφικτιονία, εκείνη του μαντείου των Δελφών *5. Αφιερωμένο στον θεό Απόλλωνα, ήατν τόσο γνωστό στον αρχαίο κόσμο, που κάποιες φορές το συμβουλεύονταν και ξένοι.Ενα άλλο μαντείο, ένα από τα αρχαιότερα, ήταν εκείνο της Δωδώνης *6, αφιερωμένο στον Δία.
Στο Δία ήταν αφιερωμένη και η μεγαλύτερη θρησκευτική γιορτή της αρχαιότητας, τα Ολύμπια. Τελούνταν κάθε τέσσερα χρόνια στην Ολυμπία *7 της Πελοποννήσου, και στα πλαίσιά της διεξάγωνταν οι Ολυμπιακοί αγώνες *8. Άλλες γιορτές πανελλήνιου χαρακτήρα ήταν ,τα Πύθια , τα Ισθμια , τα Νέμεα.
Η τέχνη σε όλες τις μορφές της ,αλλά και η λογοτεχνία, ακολουθούσε κοινούς τρόπους έκφρασης. Με την είσοδο στον 7ο π.Χ. αιώνα, το έπος περνά σε καινούργιες μορφές, ενώ η λυρική ποίηση, που απαγγέλονταν με την μουσική υπόκρουση της λύρας, κάνει την εμφάνισή της. Κατά τον 6οπ.Χ.αιώνα, εντοπίζονται και τα πρώτα πεζά έργα και μαζί με αυτά οι λογογράφοι, όπως ο Εκαταίος ο Μιλήσιος *9, που στα έργα του περιέγραψε διάφορες χώρες, δίνοντας εθνογραφικά και ιστορικά στοιχεία.Οι πρώτοι Ελληνες φιλόσοφοι, όπως ο Θαλής ο Μιλήσιος *10, ο Ηράκλειτος ο Εφέσιος *11 κ.ά., επιχειρούν την λογική εξήγηση της αρχής του κόσμου.
Οι πρώτες μαρτυρίες δραματικών παραστάσεων, εμφανίζονται μέσα στην ίδια περίοδο.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου